exhibition, festival

Brazil Now

Oct 2020  

Image Credits “blue line”: Thom Kubli



BRAZIL NOW is a composition that addresses increasing militarization and surveillance within urban areas. Its geographical and acoustic reference is São Paulo, the largest megacity in Latin America. The piece is based on field recordings that capture the symptoms of a Latin American variant of turbo-capitalism with its distinctive acoustic features. Eruptive public demonstrations on the streets are often accompanied by loud, carnivalesque elements. These are controlled by a militarized infrastructure, openly demonstrating a readiness to deploy violence. The sonic documents are analyzed by machine learning algorithms searching for acoustic memes, textures, and rhythms that could be symptomatic for predominant social forces. The algorithmic results are then used as a base for a score and its interpretation through a musical ensemble. The piece drafts a phantasmatic auditory landscape built on the algorithmic evaluation of urban conflict zones.

Composition and concept: Thom Kubli
Software programming: Lydia Ickler 
Research São Paulo: Bruno Pompeo
Interpretation and musical performance:Gunnhildur Einarsdóttir, Kristjana Helgadóttir,Ingólfur Vilhjálmsson, Matthias Engler(Ensemble Adapter)
Spatial performance:Mariana Carvalho, Andrei Cucu, Jeremy Woodruff

Thom Kubli (CHE/GER) is an artist and composer from Berlin. His installations and performances are multidisciplinary, blending elements of sculpture, sound, and conceptual approaches. His works often use analytical instruments to question sensitive cultural and political processes.thomkubli.net

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BRAZIL NOW ist eine Komposition, die sich mit der zunehmenden Militarisierung und Überwachung urbaner Zentren befasst. Geografische und akustische Referenz ist São Paulo, die größte Megastadt Lateinamerikas. Das Stück basiert auf Field Recordings, die die Symptome einer lateinamerikanischen Variante des Turbokapitalismus und seine charakteristischen akustischen Merkmale abtasten. Häufig begleiten laute, karnevaleske Elemente die sozialen Unruhen auf den Straßen. Diese werden von einer vernetzten, militarisierten Infrastruktur überwacht, die offen ihre Gewaltbereitschaft signalisiert.
Die akustischen Dokumente werden mittels Machine Learning Software analysiert, wobei nach akustischen Memen, Texturen und Rhythmen gesucht wird, die für die vorherrschende soziale Dynamik symptomatisch sein könnten. Die Ergebnisse werden zur Grundlage für eine Partitur und deren Interpretation durch ein Musikensemble. Das Stück entwirft eine phantasmatische Klanglandschaft, basierend auf der algorithmischen Auswertung urbaner Konfliktzonen.

Komposition und Konzept: Thom Kubli
Softwareprogrammierung: Lydia Ickler
Recherche São Paulo: Bruno Pompeo
Interpretation und musikalische Performance: Gunnhildur Einarsdóttir, Kristjana Helgadóttir,
Ingólfur Vilhjálmsson, Matthias Engler (Ensemble Adapter)
Spatial performance: Mariana Carvalho, Andrei Cucu, Jeremy Woodruff

Thom Kubli (CHE/GER) ist Künstler und Komponist aus Berlin. Seine Installationen und Performances sind multidisziplinär und verbinden Elemente von Skulptur, Klang und konzeptuellen Ansätzen. In seinen Arbeiten finden oftmals analytische Instrumente Anwendung, um kulturelle und politische Prozesse zu hinterfragen.
thomkubli.net

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Image Credits: Jonas Blumen

Image Credits: Jonas Blumen